نخستین گام متنبة شدن است و آن بیدارى از چرت غفلت است ، پس از آن توبه است و توبه یعنى بازگشت به خدا، پس از آنکه از او فرار کرده اى ؟، بعد ورع و تقوا است ، لکن ورع اهل شریعت دورى از حرامها مى باشد و ورع اهل طریقت دورى از شبهات و مکروهات است ، و بعد از محاسبه است و آن حساب کردن و رسیدگى و اعمالى است که از انسان صادر شده که محاسبه بین خودش و بین نفسش و محاسبه بین خودش و بین افراد بشر است ، بعد مقام اراده مى باشد و آن رغبت در رسیدن به مراد و مقصود، با زحمت زیاد مى باشد پس از آن مقام زهد است و آن ترک دنیا است و حقیقت زهد دورى جستن و بیزار بودن از غیر مولى (خدا) است .
پس از آن مقام فقراست ، و آن خالى کردن دل است همچنانکه دست خود را از مال دنیا خالى کرده اى ، و فقیر کسى است که از بى پولى قادر بر هیچ چیز نیست .
و بعد مقام صدق است و آن مساوى بودن ظاهر و باطن است و بعد از آن صبر است که آن واداشتن نفس است بر چیزهائى که از آنها بدش مى آید بعد مقام رضا به مشکلات یعنى راضى به قضاء و بلا خدا و آن لذت بردن از بلاهاست بعد مقام اخلاص است که آن خارج کردن خلق است از معامله حق و پس از آن مقام توکل است و آن تکیه کردن در همه امور به خداوند سبحان است با علم به اینکه خیرش در آن است که خدا براى او اختیار کرده است .
(( قال فى المنازل السائرین : فاما قسم البدایات فهو عشرة ابواب : الیقظة و التوبة و المحاسبة و الانابة و التفکر و التذکر و الاعتصام و انوار الریاضة و السماع ، و قد شرحه کمال الدین عبد الرزاق القاشانى و هو من انفس کتاب الفن ، و فى البحار عن الصادق علیه السلام قال : التوبة حبل الله تعالى و مدد عنایته و لابد للعبد من مداومة التوبة على کل حال و کل فرقة من العباد لهم توبة فتوبة الانبیاء متن اضطراب السر، و توبة الاصفیاء من التنفس و توبة الاولیاء من تلوین الخطرات و توبة الخاص من الاشتغال بغیر الله تعالى و توبة العالم من الذنوب ، و تفصیل المقامات فى محله .))
موضوع مطلب :